5. nap - Day 5

                                 

Home
Hasznos Infók
Vide(J)ók
1. nap - Day 1
2. nap - Day 2
3. nap - Day 3
4. nap - Day 4
5. nap - Day 5
6. nap - Day 6
Google képek
Linkek

 

Ötödik nap - Day five

 

     Az ötödik nappal folytatódott az osztrák vasutas körutunk. Erre a napra, egy meglehetősen hosszú útvonal volt betervezve. Ez volt időben a leghosszabb napunk. De még az is lehet, hogy távolságban is. Reggel 8 után indultunk el Sopronból és csak este 10 óra után érkeztünk haza. 14 órányi vonatozás, egyetlen nap alatt, azért nem semmi...

     Aznap kivételesen nem Wiener Neustadt felé mentünk, hanem a GySEV vonalán Ebenfurth-ig, majd onnan tovább Bécsbe. Egy Tálentum villanymotorvonattal mentünk végig. Ebenfurth-nál véget ér a GySEV vonala, onnan már az ÖBB vonalait használtuk. Errefelé kissé látványosabb a pálya nyomvonala. Sokkal több nagyivű kanyar található ezen a részen. És kisebb dombok is szinesitik a tájat. Ebenfurth után már 120-140es a pálya. Sajnos ezen a részen nem készültek fényképek, mert egész reggel esett az eső és nagyon párás volt a levegő (magyarul köd volt). Sajnos ez a vonatunk is a Südbahnhof-ba ment, igy le kellett szálljunk Wien Meidling-en. Szerencsénkre addigra már elállt az eső. Az állomást szakaszokban újjáépitik, főleg a megnövekedett forgalom miatt. Teljesen modern, európai szinvonalú állomást épitenek a régi helyére. Az épitkezés szakaszosan történik, igy egyszerre csak egy-egy vágányt zárnak le. Ezzel minimálisra csökkentik a kellemetlenségeket. Néhány nap alatt teljesen átépitették az egyik peront. A következő képen is ez látható:

(110 - Wien Meidling)

10 percnyi U-bahnos zötykölődés után, megérkeztünk a Westbahnhof-hoz. Ez a kép a pályaudvaron belül készült

(111 - Wien Westbahnhof)

     Hogy még teljesebbé tegyük a vasúti "repertoárunkat", ezért úgy időzitettük a dolgokat, hogy Bécsben elérjük a Hamburgba tartó, 90-es számú InterCityExpress szerelvényt. A "vezérmozdony" utáni első vagonba szálltunk fel:

(112 - ICE szerelvény Bécsben)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Sajnos az örömbe vegyült egy kis üröm is, ugyanis az első vagon pont az egyik dohányzó vagon volt. Szivták is a koporsószögeket rendesen... Ezért többnyire az előtérben álldogáltunk. Volt ott egy digitális kijelző is, ami 120 felett, már mutatta a vonat aktuális sebességét is. Bécs külvárosi állomását, Hütteldorf-ot elhagyva a vonal emelkedni kezd és beérünk a Bécs melletti dombvidékre. Purkersdorf és Pressbaum (315) állomásai után elérjük Rekawinkel "mezei" állomását. Ugyanis, az állomáson kivűl, nem sok minden van a közelben. Rekawinkel után rögtön van egy rövidebb alagút, majd kicsit arrébb mégegy. Ezen a részen nagyon kanyargós a pálya, emiatt még az ICE is alig döcögött. Ezt a "hegyi" részt ki akarják küszöbölni egy teljesen más nyomvonalú, elkerülő pálya megépitésével. Hütten után egy jóideig még kanyarog a pálya, majd lassan kiérünk a Duna árterületére. Böheimkirchen állomása után már elérjük a 140-et is. Hamarosan befutunk St. Pölten (272), éppen átépités alatt álló főpályaudvarára. A vágányok nagyrésze fel van már szedve és bővités alatt áll az egész! St. Pölten után sokhelyen ki van bővitve a pálya, igy két vágány helyett szinte végig négy vágány van. A "régi" kétsines pályát használják a tehervonatok és a helyi (Regional-Zug) vonatok. Az új, nemrég épitett pályát pedig a nagysebességű (mint pl. az ICE, EC, EN, IC) vonatok használják. Az új pálya nyomvonala nem mindenhol párhuzamos a régi a nyomvonallal. Több helyen is röviditettek. Néhol ez igen hosszú és gyors alagutakat jelent. St Pölten után többnyire nagysebességű a pálya. Vagyis minimum 140-es. Többnyire 160-as, de az új RailJet projekt miatt, egyre többhelyen találunk 180-as, sőt 200-as pályaszakaszokat is! A RailJet projekt szerint, egyre többhelyen lesz 200-as fölötti pályaszakasz is (a tervek szerint 230 lesz a maximum engedélyezett sebesség, mert tudomásom szerint, a hagyományos mozdonyok nem birnak többet. Még a Taurus sem bir 250-nél többet menni. Az ICE szerelvények mondjuk elbirják a 280-at is. Mi kétszer értük el a 200-as tempót, egyszer elég sokáig tartottuk is. Autóval mentem már 200 körül, de vonattal addig maximum csak 150-el mentem. Elég izgalmas 200-al suvasztani. Még a nagysebességű váltók is nagyon rövideknek tűnnek ekkora sebességnél.

     Loosdorf (234) és Melk (213) környékén a vonal kettéválik. Ezen a részen, az új nyomvonalon két hosszú alagút is épült. Saccolásom szerint 5-6 km is megvan. Ybbs an der Donau (224) állomása előtt a régi vonal egy nagyot kerül (többnyire a Duna partján halad), az új pálya nyomvonala viszont egy hosszú, nagysebességű alagúton át halad. 160-as tempónál is percekbe telt, mire átmentünk rajta. Amstetten (281) után szinte végig száguldoztunk. St. Johann előtt és után újabb röviditések vannak. St Johann előtt csak egy rövidebb alagút épült az új pályán, de utána már komolyabb épitkezések voltak. A régi vonal érinti Haag (346) állomását, elég sokat kanyarogva és kerülve ezen a részen. Az új nyomvonal, Haag magasságában, egy igen hosszú alagútba fut be. Az S lefutásu alagút becsült hossza, úgy 6-8 km lehet. Az alagút kijárata után, újra találkozik a régi és az új nyomvonal. St. Valentin (268) és Enns (281) állomása után nemsokkal, megérkezünk Linz (266) főpályaudvarára. A St. Pölten és Linz közötti, kb. 130 km-nyi távot, az ICE pont egy óra alatt teszi meg. A linzi főpályaudvar, Bécs után talán a második legnagyobb forgalmú főpályaudvara Ausztriának. Képek sajnos nincsenek, mert az ICE ablakai sötétek és különben is, akkora sebességeknél lehetetlen éles képet késziteni. Következő vonatunk Linz-ből indult, de mivel még több, mint egy óra volt addig, úgy döntöttünk, hogy elmegyünk még Wels-be is. Mármint Wels állomására, nem az országba. Wels alig 20 km-re van Linz-től, ezért még 10 perc se kellett és már ott is voltunk! Itt leszálltunk az ICE-ről, majd megörökitettük, amint elhagyja Wels állomását...

(084 - ICE indul Welsből)

Miután elhúzott az ICE, én nekiálltam fényképezni. Tesóm meg nekiállt engem fényképezni, amint fényképezek

(085 - "Japán turista" Welsben)

A következő képen sikerült megörökitenem, amint egy "City Shuttle" szerelvény érkezik Wels főpályaudvarra:

(113 - City Shuttle érkezik Welsbe)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Kb. 10 perc múlva elindultunk vissza Linzbe. Wels után -rögtön- található az egyik legnagyobb osztrák RoLa (Rollende Landstrasse=Gördülő Országút) terminál. Km-eken keresztül csak konténereket, rakodó állványokat és rola vagonokat látni. A hatamas rakodó-terminál után vonatunk is felkapta a 140-et és hamarosan újra Linz-ben találtuk magunkat. Mivel még volt elég időnk, ezért kicsit bejártuk az állomást és megejtettünk egy bevásárlást is. A linzi állomás nagyon modern, nemrég újitották fel. Többszintes, szépen megcsinálva, csak gyönyörködni lehet benne... A bámészkodás közben hamar elrepült az idő, ezért hamarosan újra egy vonaton üldögéltünk és vártuk az indulást.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Hamarosan elhagytuk Linz állomáskomplexusait és elindultunk dél felé, Kirchdorf irányába. Kremsmünster-nél (384) hatalmas kolostor található egy domb tetején. Wartberg után több helyen is vasúti épitkezés kezdődött. Mivel ezen a részen elég kanyargós a vonal, ezért több helyen egy új, de ezúttal már sokkal egyenesebb nyomvonal megépitésébe kezdtek. Ahol mi kanyarodunk, ott az új pálya röviditeni fog. Linz után még verőfényes napsütés volt, de mire leértünk ide, teljesen beborult, sőt a távolban kisebb zivatar is kibontakozóban volt. Végül mi csak egy rövid záport kaptunk. Még éppen az eső előtt készült ez a kép:

(114 - Az új pálya épitése)

     Kirchdorf ad Krems (450) után elérjük az Alpokat és beérünk egy szűkebb völgybe. Michelsdorf után után igen látványos részek következnek. Itt mellénkszegődik az autópálya is, ami szinte többet fut alagútban, mint nem. Hamarosan befutunk egy jobbos alagútba. Amikor bementünk az alagútba, még borongós idő volt, csepergő esővel, de az alagút után, mintha teljesen máshova csöppentünk volna: ragyogó napsütés és szinte felhő sem volt az égen. Az légkör teljesen kitisztult, talán egész utunk során itt voltak a legjobbak a látási viszonyok! Klaus ad Pyhrnbahn után igazán látványos részek vannak!

(086 - a Steyr völgye)

     Ezen a részen a Steyr folyó völgyében haladunk. Három alagút van ezen a részen. Amint a képen is látszik, az út többnyire a folyó medre fölött halad, hosszú hidakon. A vasút természetesen a hegy gyomrában halad, hosszabb-rövidebb alagutakon. Ezen a szakaszon végig videóztam, mindenképpen érdemes megnézni. Steyrbrücke körül kersztezzük az autópályát, ami alagútból ki, alagútba be:

(087 - Autópálya Steyerbrücke előtt)

Hamarosan elhagyjuk a Steyr folyó völgyét és a Teichl folyó völgyében haladunk tovább. Az előbbihez hasonló a helyzet...

(088 - Autópályás alagút-hid-alagút)

     Windischgarsten (602) környékén lenyűgöző idő és látvány fogadott minket! Szikrázó napsütés és gyönyörű táj...

           

(115, 089 - Alpesi tájak Windischgarstennél)

(116 - Tájkép Windischgarstennél)

Hamarosan megérkeztünk Spital am Pyhrn állomására. Itt megálltunk, igy volt idő lefényképezni az impozáns állomásépületet

(090 - Spital am Pyhrn állomása)

Spital am Pyhrn után egyre magasabb hegyek húzódnak a völgy mellett és lassan már felette is:

(091 - Hegyvonulatok Bosruck fele)

Bosruck után hirtelen "elfogy" a völgy és bemegyünk a legalább 5 km hosszú Bosruck-tunnelbe:

(092 - A most 101 éves Bosruck-tunnel)

     A Bosruck-tunnel teljesen átvágja a felette húzódó sziklavonulatot. Az alagút kijárata után nemsokkal elérjük az Enns folyó völgyét. Ardning (696) után találkozunk az 5500 m hosszú Bosruck alagútból kiérő autópályával. Majd egy km hosszan, egy hidon halad az autópálya, részben Ardning települése felett. Lassan beérünk a völgybe, átmegyünk az Enns folyó felett átivelő hidon, majd miután becsatlakoztunk az Enns völgyében futó másik vasútvonalhoz, megérkezünk Seltzhal főpályaudvarára. Maga a település elég kicsi, de hatalmas pályaudvara van, ami egyben nagy vasúti csomópont is. Itt leszálltunk a vonatról, majd némi várakozást követően, felszálltunk a Bécsbe tartó "vissza"-vonatra. Amig Selzthalban nézelődtünk, csináltam néhány képet is. Sajnos nappal szembe voltunk, ezért nem sok kép lett megfelelő. Ime egy jobb kép:

(118 - Seltzhal állomása)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     A vonatunk amolyan "Nostalgia Zug" volt, majdnem tövig lehúzható ablakokkal. Bátyám német nyelvtudását kihasználva, elfoglaltuk helyünket az egyik, teljes egészében az ÖAMTC részére fentartott vagonban. Mivel az osztrák autóklubbosok csak később szálltak fel, igy egy jó darabig csak mi ketten bitoroltuk az egész vagont! Seltzhal állomását elhagyva elindultunk visszafelé, az Enns völgyében. De most nem arra mentünk, ahol jöttünk, hanem végig az Enns folyó völgyében, lefelé... Miután balra letért az a vonal amerről jöttönk, még egy darabig egy szélesebb fennsikon haladtunk. A völgy kétoldalán szép magas hegyek sorakoztak, hogy öröm volt nézni. Admont (640) állomása után csinálta Tesóm ezt a képet. Jó kis sziklák vannak arrafelé. Én persze közben végig videóztam...

(093 - Admont sziklái)

Admont után még egy kis ideig kanyargunk a völgyben, majd hamarosan beérünk egy csodálatosan gyönyörű helyre:

(094 - Oda fogunk bemenni...)

Baloldalt, fent hatalmas sziklafalak tornyosulnak, az egyre jobban beszűkülő völgyszoros fölé:

(095 - Magas sziklafalak)

     Ezután hirtelen, teljesen beszűkül a völgy! Egy rövid, balos alagutat követően, átmegyünk az Enns felett átivelő hidon, majd egy szépséges kanyonban folytatjuk utunkat. A látvány egyszerűen fantasztikus volt, nehéz leirni szavakkal. A kanyon hasonlit a Bischofshofen utáni kanyonra, de annál kicsit hosszabb. Nekem nagyon tetszett ez a rész! Ime néhány kép:

           

(096, 097 - Az Enns folyó látványos "völgykanyonja")

Bármerre néz itt az ember, csak hatalmas és magas sziklafalakat lát. Főleg a folyóvölgy első harmadában. Kép:

(098 - Szikla sziklák hátán)

Gstatterboden környékén egy hatalmas területtel rendelkező nemzeti park is található. Szivesen eltúrázgatnék itt!

(119 - Gstatterboden im Nationalpark)

(120 - Hegycsúcs a nemzeti parkban)

     Egy rövid alagút után helyet cserélünk az úttal és a folyóval (magyarán a tulsó parton haladunk tovább). Ezen a részen szintén nagyon szép helyeken fut a pálya: keskeny völgyszoros, néhány rövidebb alagút, hidak, szóval igazi csemegék!

(099 - Egy újabb alagút)

     Hamarosan újra partot cserélünk, majd megérkezünk Hieflau (503) állomásra. Hieflau nagyon szép helyen fekszik, három folyóvölgy találkozásánál. Az állomás után található egy letérő, Eisenerz (736) irányába. Ez a szárnyvonal nem is akárhogyan kezdődik! Hely hiányában, a sinpár már rögtön az állomás után, befut egy jobbos alagútba. Érdekes, ugye? Ime:

(100 - Letérő Hieflaunál)

     Ez még hagyján, de Hieflau után van egy deltavágány. Az egyik ága a fenti képen bemutatott alagúton halad, a másik ága pedig, egy ives fém völgyhidon keresztül, becsatlakozik a "fővonalba". A valóságban ez látványosabb, mint a képen!

(101 - "Deltavágány" Hieflau után)

Szinte rögtön a deltavágány után balra fordulunk, majd beérünk egy újabb szűk völgybe. Ez újabb alagutakat jelent...

(102 - Alagút Wandau előtt)

     Amúgy bocs, hogy belelógok a képbe... Wandau környékén elég szép helyek vannak és van két hosszabb alagút is. Wandau után már kevésbé sziklás a terep, de még igy is van látnivaló bőven. Itt van pl. rögtön egy hatalmas autós viadukt, Dörfl-nél:

(103 - Autós viadukt Dörfl előtt)

     Dörfl után egy újabb, az Enns folyót átivelő hid és néhány alagút is található. Ez a rész már inkább csak dombos, de még igy is elég látványos. A vonal végig a folyóparton halad, néha elég közel hozzá, sőt néhány helyen már hidak is vannak!

(104 - Viadukt Altenmarkt előtt)

     Mivel erre már megint borongós idő volt (nem kizárt, hogy a Kirchdorfnál minket is elkapó eső felhőzete ért ide), igy ezen a részen csak kevés kép készült. Videók viszont vannak, tehát érdemes megnézni őket! Altenmarkt előtt igen kanyargós a völgy, ebből kifolyólag a pálya is. Ezen a részen található néhány alagút is. Érdekesség, hogy nem egy alagút még az eredeti, sziklába fúrt formában van, tehát nincsenek betongyűrük beépitve. Ez elég érdekes, mert igy barlang feeling-jük van. Altenmarkt bei St. Gallen (467) után is a völgyben haladunk tovább. Minél jobban haladunk kifele a völgyből, annál kevésbé vadregényes és látványos terep. Schönau előtt és után van még egy-egy alagút, a mi vonalunkon ezután már nincs is több. Kleinreifling (417) környékén találunk egy vizierőművet is az Enns folyón. Kicsit lentebb is van egy vizierőmű, de az már sokkal nagyobb. Az erőmű mellett halad el a vasút is, méghozzá -hely hiányában- egy magas vashidon. A képen ez pont nem látszik...

(105 - Vizierőmű Kastenreith előtt)

     Veyer Markt (399) állomása előtt még van egy utolsó, de igen látványos rész! Kastenreith állomása után balra letér egy mellékvonal. Szinte pontosan ugyanúgy, mint Hieflaunál (helyhiány miatt), itt is egy átvezető alagútba fut be a mellékvonal:

(121 - Kastenreith tunnel)

(106 - Letérő Veyer Markt felé)

     A letérő alagút után átmegyünk az Enns folyó felett. Ez igen látványos, ugyanis a magas viadukt alatt egy kisebb autós hid is átiveli a folyót. Tehát viadukt a folyót átivelő hid felett. És hogy még szebb legyen a dolog, a távolban látszik egy szépen ivelt autós viadukt is. Erről csak videóm van, ugyanis Tesó gépében éppen azelőtt fogytak ki az elemek (a nagy bumszli HP 945-ös csak úgy zabálja az elemeket, mindjárt négyet is egyszerre). Éredekes módon elhagyjuk az Enns völgyét és a Gaflenz völgyében haladunk tovább. Veyer Markt (399) után emelkedni kezd a vonal, egészen Gaflenz (482) körülig, majd Oberland után újra lejteni kezd. Lassan kiérünk a völgyből, innen már elég sik terepen haladunk tovább, egészen Waidhofen an der Ybbs (362) állomásáig. Itt felszállt egy enyhén illuminált, de nagyon csürhe, valószinűleg sielésből hazatérő, idősebb társaság, akik elég hangosan üvöltözve hozták mindenki tudtára, hogy ők bizony jól érzik magukat. Mi gyorsan a vonat elejére menekültünk, ugyanis itt szálltak fel az ÖAMTC-sek is, ráadásul a diszes társaság a számukra előre lefoglalt vagonban dinom-dánomoztak. Jött is a kalauz bácsi és szépen kiebrudalta a vagonból a dáridózó bandát. Az Ybbs folyó partján, Kematen és Ulmerfeld (325) állomásait érintve, hamarosan megérkeztünk Amstetten (281) pályaudvarára. Itt csatlakoztunk be a Bécs-Salzburg fővonalhoz. Az Amstetten-Bécs vonalat már bemutattam az 5. nap-i leirásom elején, ezért most nem részletezem. Ezen a részen filmeztem is. Mivel "személyvonattal" voltunk, többnyire a régi "lassú" és a néhol kerülő pályán mentünk. Már igencsak estére járt, mire befutottunk a "végmegállóba", vagyis a Wien Westbahnhof-ra...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Bécsben -szokás szerint- át kellett szálljunk. Az U6-os metróval mentünk egészen Wien Meidling-ig. Némi várakozás után (késett a Bécs-Graz IC), felszálltunk a vonatra, majd egészen Wiener Neustadt-ig élvezhettük egy kissé beszivott utas (szó szerint!) "kellemes" társaságát. Többnyire a folyosón dekkoltunk ezidő alatt. Alig félóra alatt meg is érkeztünk WN-ba.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Wiener Neustadt-ból a 10 órás (utolsó előtti) vonattal indultunk vissza, Sopronba. Már majdnem este 11 óra volt, mire hazaértünk. Kissé fáradtak voltunk, de nem sokat pihenhettünk, mert másnap reggel már indultunk is tovább... Ez a vonatozás!

Ausztriai körutazásunk utolsó, vagyis hatodik napjának, a részletes bemutatása hamarosan követkzetik! Hatodik nap - Day 6.

 

Home Hasznos Infók Vide(J)ók 1. nap - Day 1 2. nap - Day 2 3. nap - Day 3 4. nap - Day 4 5. nap - Day 5 6. nap - Day 6 Google képek Linkek